de kerntaken van lvs
Toezicht houden op de naleving van de bepalingen in de Leerplichtwet en voorkomen van schooluitval van leerlingen tot 23 jaar zonder startkwalificatie.
'Voor iedere kind en/of jongere wordt een passende oplossing gezocht om verzuim te stoppen, uitval te voorkomen en de kans op een startkwalificatie te vergroten.'
Toezicht houden op de naleving van de bepalingen in de Leerplichtwet en voorkomen van schooluitval van leerlingen tot 23 jaar zonder startkwalificatie.
De school is op grond van de Leerplichtwet verplicht (vermoedelijk) ongeoorloofd verzuim te melden als een leerling gedurende een periode van vier opeenvolgende lesweken zestien uren van de les-praktijktijd zonder geldige reden heeft verzuimd.
De Leerplichtwet onderscheidt verschillende vormen van wettelijk verzuim:
Absoluut verzuim:
Van absoluut verzuim is sprake als een leer- of kwalificatieplichtig(e) kind/jongere niet ingeschreven staat op een school of onderwijsinstelling en geen vrijstelling heeft van de leerplichtwet.
Relatief verzuim:
Van relatief verzuim is sprake als de leer-of kwalificatieplichtige leerling wel op een school of onderwijsinstelling staat ingeschreven maar deze niet of niet regelmatig bezoekt en/of regelmatig te laat op school of in de les verschijnt.
Luxe verzuim:
Luxe verzuim betekent dat ouders hun kind buiten de schoolvakantie om meenemen op vakantie zonder dat de directeur van de school of de consulent van LVS hiervoor toestemming heeft verleend.
Langdurig relatief verzuim :
Van langdurig relatief verzuim is sprake als de leer-of kwalificatieplichtige leerling die ingeschreven staat op een school of onderwijsinstelling en zonder geldige reden meer dan vier weken niet naar school gaat. Het gaat dus om leerlingen die niet over een vrijstelling van de leerplichtwet (o.g.v. artikel 5, 5a of 15 Lpw) beschikken en ook niet zijn vrijgesteld van geregeld schoolbezoek (o.g.v. art. 11 Lpw).
Thuiszitter:
Een thuiszitter is een leer-of kwalificatieplichtige kind/jongere die:
De groep thuiszitters wordt gevormd door de langdurig relatief verzuimers en de absoluut verzuimers.
De Methodische Aanpak Schoolverzuim:
De MAS vloeit voort uit een gezamenlijke visie vanuit diverse partners (Ingrado, Raad voor de Kinderbescherming, OM, VNG) met betrekking tot de aanpak van schoolverzuim. In deze visie staat niet de strafrechtelijke kant centraal, maar wordt primair ingezet op preventie en vrijwillige (jeugd)hulp.
Voortijdig schoolverlaters zijn jongeren tussen de 12 en 23 jaar die het onderwijs verlaten zonder dat zij een startkwalificatie hebben behaald, dat wil zeggen ten minste een afgeronde havo- of vwo-opleiding of een mbo niveau 2.
Jaarverslag Leerplicht en Voortijdig Schoolverlaten 2018-2019