'Cijfers laten zien dat van de jongeren met een startkwalificatie 75% binnen een jaar werk vindt, zonder zo’n kwalificatie lukt dat maar 48%. Hoewel er dus altijd jongeren zijn die wijs en handig genoeg zijn om zonder aan het werk te gaan, kan een diploma hun toekomst echt positief beïnvloeden. Reden genoeg om daar scherp op te blijven. Samenwerking en een datagestuurde aanpak zijn daarbij succesvolle instrumenten.’ Programmamanager onderwijs en arbeidsmarkt Erwin Keuskamp licht toe.
‘Belangrijk onderdeel van onze verzuimaanpak is dat we jongeren tussen de achttien en drieëntwintig jaar verschillend benaderen wanneer zij verzuimen. Dit gebeurt op basis van een model dat de kans voorspelt dat een jongere voor zijn 23-ste geen startkwalificatie zal halen. Dit voorspelmodel hebben we samen met een bureau ontwikkeld, waarmee we landelijk voorop liepen. Hiermee kunnen we dus aan de hand van verschillende factoren de risico’s voor jongeren op voortijdig schoolverlaten inschatten. Denk aan factoren als de locatie van de school, de laatste opleiding die is afgerond, het aantal keren dat van school is gewisseld en dergelijke.’
Effectief
‘Daarbij onderscheiden we drie risicocategorieën: laag, midden en hoog. Hoe groter de risico’s hoe intensiever wij handelen. Als blijkt dat een leerling eens een foutje heeft gemaakt en een les heeft gemist, kan een waarschuwingsbrief volstaan. In andere gevallen kan meer tijd en een gerichtere aanpak nodig zijn. Het model stelt ons in staat onze capaciteit daar effectief op in te zetten. De verzuimaanpak is onlangs geëvalueerd en we zijn er erg tevreden over. Daarom gaat de werkwijze van projectstatus naar een vaste vorm. Ook verbeteren we de informatiefunctie verder, zodat we steeds sneller en beter in beeld hebben welke jongeren onze hulp nodig hebben en we hen weer gericht op weg kunnen helpen.
Enkele jaren geleden was de arbeidsmarkt overigens veel slechter. Met de aantrekkende economie kiezen leerlingen ervoor eerder te gaan werken. In combinatie met onze gerichtere aanpak daalt in onze regio daardoor het aantal voortijdige schoolverlaters al sinds 2012. We zitten met 666 nu wel boven de streefnorm van de landelijke overheid, die voor onze regio neerkomt op 550.’
Gereedschapskist
‘Daarbij houd je natuurlijk jongeren over met serieuze problemen, zoals schulden, traumatische ervaringen, verslavingen, geweld. Om hen serieus te kunnen helpen, heb je drie dingen nodig: nabijheid, maatwerk en tijd om te investeren. Daarnaast heb je in figuurlijke zin een gereedschapskist nodig die vol zit met hulpmiddelen om allereerst vertrouwen te winnen en vervolgens maatwerk te kunnen bieden op het gebied van zorg, onderwijs en werk. Om dat te realiseren werken we steeds meer samen met andere instellingen, zoals zorgpartijen en de sociale diensten.’
Matchmakers
‘Voorheen richtte de sociale dienst zich vooral op arbeidstoeleiding en wijzelf op onderwijstoeleiding. Sinds 2017 zetten we matchmakers in die deze twee expertises combineren en jongeren ondersteunen bij hun zoektocht naar een baan, opleiding, werkervaringsplaats of vrijwilligerswerk. De matchmakers hebben naast de gereedschapskist die ik aanstipte veel contacten, mogelijkheden en tijd om letterlijk bij de jongeren thuis langs te gaan. Onze aanpak met nabijheid, maatwerk en tijd is daardoor succesvol, sinds de start hebben we 260 jongeren kunnen helpen die anders op de bank hadden gezeten. Onderzoek door Movisie, het kenniscentrum voor het sociale domein, onderstreept dat deze aanpak effectief is. Daarom gaat ook de aanpak matchmakers van projectstatus naar een vaste vorm om zoveel mogelijk jongeren in onze regio vooruit te helpen.’