Volgens de bepalingen van de Leerplichtwet houdt LVS een leerplichtadministratie bij met basisgegevens over alle leer-en kwalificatieplichtigen die wonen in de tien gemeenten. Sinds afgelopen schooljaar wordt in het jaarverslag bij de cijfers van relatief verzuim ook het ‘overig verzuim’ meegenomen.
Dit geeft een beter beeld van alle relatief verzuimmeldingen.
Dit jaar zijn ook de cijfers van de 10 afzonderlijke gemeenten verwerkt in een infographic.
Deze vindt u hier.
Het leerlingaantal is in het schooljaar 2023-2024 met 173 gedaald naar 68104. Dit is een daling van 0,25% ten opzichte van het schooljaar ervoor.
De meldingen van relatief verzuim laten zien dat scholen weer meer hebben gemeld dan het voorgaande schooljaar (+17%). Dat geldt voor alle vormen van verzuim.
Veelgenoemde oorzaken van schoolverzuim en -uitval zijn mentale problematiek, complexe thuissituaties, wachtlijsten in de zorg en het gespecialiseerd onderwijs, in het onderwijs aan nieuwkomers en verkeerde studiekeuzes. Schooluitval ontstaat ook doordat te laat wordt opgemerkt dat jongeren regelmatig niet op school zijn en problemen hebben waardoor deze escaleren en het steeds lastiger wordt ze op te lossen.
Ook zien we de ‘wetteloosheid’ verder toenemen. Dit uit zich onder andere in de stijging van de meldingen luxe verzuim (+17%). Waar bijvoorbeeld ouders voorheen een dag voor de vakantie hun kind lieten verzuimen, zien we nu dat dit meerdere dagen gebeurt, soms zelfs oplopend tot een week. Ook gaan gezinnen tussen vakantieweken door op vakantie, met bijbehorend verzuim.